Etusivu Inspiraatio Haluatko saada katsojia ja tilaajia Youtube-kanavallesi? Tässä lista asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Haluatko saada katsojia ja tilaajia Youtube-kanavallesi? Tässä lista asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

kirjoittanut Johe

Youtube mielessä?

Oletko halunnut perustaa oman Youtube-kanavan ja saada sen menestymään? Onko sinulla mietteitä, että mitä jos et saakaan katsojia tai tilaajia? Jos kollektiivinen empatia yhtään auttaa niin näin on varmasti kaikilla muillakin aloittavalla Youtubettajilla. Vai onko sinulla JO Youtube-kanava ja haluat vain lisää tilaajia?

Oli tilanne mikä hyvänsä mikäli aiot lyödä itsesi läpi videoilla (elokuvat, tutoriaalit, vlogit, mainosfilmit jne.) online-markkinoilla tänä päivänä on äärimmäisen tärkeää tietää, KUINKA Youtuben ekosysteemissä kannattaa toimia. Siellä on tiettyjä ”sääntöjä”, joita noudattamalla ja luovimalla voi saada helpommin katsojia ja tilaajia omalle kanavalle. Ennen kuin uppoudutaan itse asiaan, niin käydään pari asiaa läpi.

Youtuben algorimit

Youtubessa on mm. omat ”algoritminsa” joiden perusteella se näyttää videoita katsojille. Ymmärtämällä edes vähän näitä algoritmeja pääsee pitkälle, mutta aina sekään ei auta. Youtube tuppaa nimittäin muuttamaan algoritmejaan suhteellisen nopeastikin (näin perstuntumalla ainakin vuoden välein). Joskus olen uutisista jopa lukenut tyyliin tämän kaltaista: ”suuressa suosiossa ollut video ei enää ollutkaan niin suuressa suosiossa Youtuben muutettua algoritmejaan..” tms. (eli toisin sanoen vanhat algoritmit näyttivät kyseistä videota enemmän uudet algoritmit vähemmän).

TOP-secret juttuja

Kyseiset algoritmit ovat Youtuben yksiä tarkimmin varjeltuja SALAISUUKSIA, joten kukaan ”tavan tallaaja” ei tiedä niitä sata-varmasti. Voidaan vain arvella, tehdä tutkimuksia ja tietää toki sen mitä Youtube antaa julki. Ja mitäs me tavan tallaajat voidaan tehdä: no mukautua ”ison pahan” päätöksiin. Great.




Perussäännöillä pitkälle

know-the-rules

En ala edes puhumaan siitä, miten JUST nyt saat videosi kaiken kansan nähtäville, koska tosiaan ne säännöt muuttuvat kokoajan ja varmaan vuoden päästä tämä artikkeli olisi niin sanotusti ”vanha”. Se mistä voin ja aion puhua on ihan periaattessa perussäännöistä, millä pitäisi päästä alkuun ja vähän pidemmällekin. Plus, ne ovat asioita (oikeastaan ihan pääteltävissäkin olevia juttuja), mitkä kannattaa olla kaikilla Youtube-kanavilla kunnossa. Toinen plus, ne ovat asioita, joita olen seulonut itselleni ranskalaisin viivoin ylös katsoessani kymmeniä ja kymmeniä ja kymmeniä aiheeseen liittyviä Youtube-videoita.

Samoja vinkkejä vähän eri paketeissa

Videoiden otsikkona on ollut usein vähän eri muodossa ”How to get more views on Youtube.. how to get more subscribers & engagement on Youtube.. how to succeed on Youtube..how to make brilliant Youtube channel..should you even try to succeed on Youtube this year..” ja sitä rataa. Usein videoiden viesti on ollut jopa suurinpiirtein sama vähän eri sanamuodoin, lausein, eri taustatarinalla ja eri ihmisen puhumana. Kun eri ihminen puhuu periaatteessa samat asiat (juuri vähän eri sanoin tms.) kuulostaa kuin kuulisit melkeimpä uusia asioita joka kerta. Ja about jokaisen videon jälkeen on se fiilis, että ”no nyt kun NÄMÄ asiat laitan kuntoon (mitä TÄÄ tyyppi just kerto), niin saan kanavalle varmasti katsojia”. Se on jopa aika huvittavaa, kun jälkeenpäin näitä miettii.

Eeppinen lista

Jees, pari asiaa tehdään ensin selväksi ennen kuin mennään asiaan: totean suoraan, että tosiaan itse en suuren suurta tilaajakuntaa Youtubessa ole vielä saavuttanut (tällä hetkellä vähän yli 1600 tilaajaa), enkä näin ollen voi täysin kokemuksesta puhua, mutta —

Se mitä taas voin todellakin todeta, on:

Olen tosiaan tutkinut ”kuinka menestyä Youtubessa” -aihetta jo pitkään, koska itseäni toki kiinnostaa menestyä Youtubessa. Olen saanut vuosien varrella seulottua itselleni listan asioista, joihin kiinnittää huomiota videoita tehdessä ja niitä julkaistaessa. Ja muutenkin tavallaan kuinka Youtubessa kannattaa yleisesti toimia mikäli tilaajia ja katsojia haluaa saada. Listalla on paljon mm. pointteja, MITEN esimerkiksi Youtuben isoimmat ja menestyneimmät kanavat tekevät asioita eivätkä ne voi kovin väärässä olla. Ja ja — kuten jo kerroin: tämän listan taustatukena on muutes ERITTÄIN monta aiheeseen kuuluvaa ”how to” -videota katsottuna ja artikkelia luettuna. P*skaa en halua tänne missään nimessä jauhaa.

Noniin, alan parhaani mukaan purkamaan listan sisältöä tähän nyt seuraavaksi. Listassa olevat asiat PYRKIVÄT olemaan JONKINLAISESSA järkevässä järjestyksessä. Joten, voit lukea niitä yksittäisinä vinkkeinä tai järjestyksessä.

 

1. Create value anna arvoa

Kun suunnittelet kanavasi perustamista, ihan ensimmäinen asia mietittäväksi on: MIKSI perustat kanavan ja MITÄ ”ARVOA” annat katsojillesi? Onko kanavasi antama arvo esimerkiksi huumori, tiedonjako, asioiden analysointi, uutiset, viihde, how to -videot, elokuvat, pelit, blogi, arvostelut, reality.. ja niin edelleen. Tämä siksi, että Youtubessa touhu on perustuu kiertelemättä ja suorasti todettuna siihen, että tilaat kanavan, jos koet että siitä on sulle arvoa / hyötyä.

HYÖTY on yksi suurimmista tilaamisen syistä

Väännän pari kertaa tämän nyt rautalangasta:

  • olen tilannut esim. Film Riotin kanavan, koska koen että saan siellä laadukasta opetusta, inspiroivia ajatuksia ja kaikenlaista tietoa liittyen elokuvantekoon. Kanavan tilaamisesta on minulle siis HYÖTYÄ.
  • Joku voi todeta vaikka SAARA:sta, että ”tykkään hänestä persoonana / pidän hänen videoistaan muuten vaan / Saaran videoista tulee hyvä fiilis, niin siksi olen tilannut Saaran kanavan”. Tai jotain.
  • ERI SYITÄ — miksi tilaan kanavan on maasta taivaaseen. Ehkä selkein syy itselleni on aina kuitenkin hyöty hyödyn kanavan tilaamisesta KOSKA You know.
  • Tilaan Jimmy Fallonin kanavaa KOSKA saan sieltä välillä päivän naurut. Ja sitä rataa.

Itsekästä touhua

Eli periaatteessa aika itsekkäillä syillä Youtubessa mennään. Ei ole pako tilata kanavaa jos ei halua. ”Onks pakko jos ei taho” -kysymykseen vois siis tällä kertaa vastata jopa, että ”EI ei ole”. Hiljenny sekunniksi ja mieti päissäsi, että oletko (mukamas) tilannut yhtäkään kanavaa pelkästään hyvää hyvyyttäsi? Et välttämättä ole. Käytä tätä tietoa siis hyödyksesi suunnitellessasi kanavaasi.

Pähkinänkuoressa

Tiivistelmänä vielä: mieti, MIKSI perustat kanavan ja mitä arvoa sillä annat katsojillesi. Tee nämä asiat myös mahdollisimman selkeäksi katsojillesi.

Tässä todella hyvä Youtube-kanavan perustamiseen liittyvä video Thinkmedialta:

 

2. Youtube on hakukone

Oletko kuullut koskaan SEO:sta (eng. Search Engine Optimization = hakukoneoptimointi)? Jos tämä termi ei ole entuudestaan tuttu, niin kannattaa tutustua SEO:hon erikseen, sillä en pureudu syvällisesti siihen. Sillä SEO:sta löpisen, kun on hyvä kuitenkin muistaa, että Youtube on maailman toiseksi suurin hakukone (Googlen jälkeen)! Mutta joo, pureudutaan SEO:hon tavallaan näin, että:

Pääotsikko / Title

Perus hakukoneoptimoinnin periaatteita: mieti ensin itse, millä hakusanoilla videosi löytyy ja millä hakusanoilla itse etsisit videotasi = nimeä videosi sen mukaan. Käytä relevantteja termejä ja sanoja otsikoissa, kuvauksissa ja tageissa. Jos videosi käsittelee aihetta vaikka että, kuinka leikkaat sujuvasti Adobe Premierellä filmejä niin älä nyt nimeä sitä mitenkään esim.. ”premiere edit”:ksi (tämä on nyt tosi äärihuono esimerkki, koska ei tullut mieleen parempaakaan) vaan nimeä se ”How to Epicly edit films with Premiere Pro” tai muuta sellaista. Noilla hakusanoilla joku voi jo videosi löytääkin. Pääotsikon pitäisi kertoa todella otsikkotasolla, mistä videossa on kyse (what’s this video about). Pääotsikko on yksi tärkeimmissä asioista videon löydettävyyteen liittyen.

Kuvaus / description

Kuvaus, eli se pitkä kuvausteksti aina jokaisen Youtube-videon alapuolella (minkä voi halutessaan avata näkyviin). Käytä kuvausaluetta hyödyksesi näin:

  • Kirjoita tänne videosi otsikko jossain järkevässä lauseyhteydessä
  • Kirjoita tänne SANALLISESTI AUKI, mistä videosi kertoo. Voi olla pitkiäkin tekstejä. Kannattaa miettiä tämäkin teksti niin, että sinne on viljelty sopivin välein relevantteja hakusanoja.
  • Kirjoita tänne sosiaalisen median linkkisi
  • Markkinoi kuvauksessa mahdollisia tuotteitasi (käytä lyhennettyjä URL:eja (esim. bit.ly)
  • Jos videosi sisällön voi jakaa tavallaan ”osioihin” -> jaa video osioihin aikamääreillä (00:00 intro alkaa, 03:45 sisältö alkaa, 05:35 osio x alkaa, 07:35 loppupuheet). Tämä helpottaa katsojaa kun voi halutessaan hypätä osiosta toiseen.
  • Ehdota täällä muita tekemiäsi videoita
  • Mieti, mikä muu auttaisi kävijää pysymään pidempään kanavallasi (lisää ”Watch timea”)
  • Muista kiittää katsojiasi ja kehoita heitä tilaamaan kanavasi

Tiivistelmä

Tiivistetysti vielä, eli tee jokaiselle videollesi MAHDOLLISIMMAN kattava ja monipuolinen kuvaus (description). Tähän menee aikaa, mutta se kannattaa kuitenkin aina jaksaa tehdä. Itselläni ottaa aikaa yleensä puolesta tunnista max. pariin tuntiin, että saan videoon mietittyä kuvaukset, otsikot, tagit yms. Muista, että Description -osio on merkittävä osa videosi löydettävyyttä.

Katsopa Bright Side -kanavan minkä tahansa videon kuvaus-tekstiä:

Nimeä soittolistatkin hyvin

Muista, että Google tutkii tosiaan sivustosi kaikkia tekstejä, joten nimeä mahdollisimman kuvaavasti myös soittolistasi otsikot ja kuvaukset. Kävijöidesi on myös helpompi navigoida kanavallasi, jos asioiden nimet ovat kunnossa.

Googlen mainoksia

 

3. Laita THUMBNAIL-kuvat kuntoon!

Thumbnail, eli videosi otsikon vieressä näkyvä ”pikkukuva” on äärimmäisen tärkeä juttu. Kutsutaan sitä thumbnailiksi tästä edespäin. Thumbnail kannattaa suunnitella hyvin. Kävijä näkee yleensä ensimmäisenä videosi visuaalisen asian thumbnailin (otsikon, titlen vieressä) ja jos ei thumbnail ole kiinnostava, ei kävijä välttämättä klikkaa ollenkaan videotasi. On kuitenkin oikeasti kiinni todella pienistä aikamääreistä (sekunneista) että kiinnostuuko kävijä videostasi selatessaan Youtubea vai ei.

Käytä aikaa thumbnailin suunnitteluun

Thumbnailin suunnitteluun ja tekoon kannattaa siis käyttää aikaa. Mietippä sellaista hetkeä jos joku random kävijä jakaa videosi sivuillaan ja video (thumbnail) skaalautuukin todella isoksi (kävijän kotisivuilla) ja videon aloituskuvana näkyy vain joku Youtuben valitsema random still-kuva (ennen kuin siis kävijä on painanut play -napista). Se näyttää pahimmassa tapauksessa todella rumalta, jos isoksi skaalautunut thumbnail-kuva ei kerro mitään videosi sisällöstä.

Thumbnailin suunnittelusta

Itse yritän miettiä thumbnail-kuvat tosiaan niin, että ne kertovat- ja antavat sekunnin vilkaisulla fiiliksen, mistä videossa on kyse. Joskus tässä onnistuu hyvin ja joskus vähän huonommin. Yleensä taustalla on kuvituskuvana kuva, joka kertoo edes etäisesti videon sisällöstä ja sitten tekstinä isolla fontilla tosi tosi tiivis otsikko. Thumbnail -kuvassa näkyvä teksti voi olla esimerkiksi muunnelma tai todella muutamalla sanalla kerrottu lyhyt versio videon virallisesta TITLEstä, joka näkyy videon yhteydessä (thumbnalin vieressä).

Nimeä thumbnail -kuvasi

Kun thumbnailisi on valmis ennen kuin lataat sen Youtubeen anna sille kuvaava nimi (ihan siis fyysiselle .png- / .jpg -kuvalle), koska Google lukee senkin. ÄLÄ jätä sille nimeä, mikä ei kerro mitään, kuten ”DCGF456.png”. Mieluummin nimeä se ”how-to-edit-films-like-pro-with-premiere-pro.png”.

 

4. Videoehdotuksilla lisää ”watch timea

Watch time” on aika, jonka ihmiset ovat viettäneet kanavallasi. Mitä pidempään ihmiset viettävät aikaa kanavallasi, sitä parempi (Youtuben mielestä).

Miten saat pidettyä ihmiset kanavallasi? No, tekemällä toki mielenkiintoisia videoita, mutta yksi keino on laittaa jokaisen videosi perään videosuosituksia / ehdotuksia. Videosuosituksena voi olla vaikka saman aihepiirin tai kategorian videoita, joita olet mahdollisesti tehnyt. Tee videosi lopusta siis esim. 10 sekuntia pidempi, joilloin näytät videosuosituksia. Videosuosituksia saat laitettua ja muutettua Creator Studiostasi kohdasta -> Videot -> Valitse muokattava video -> ”Päätösruutu ja merkinnät”. Itse laitan aina kaksi videoehdotusta loppuun.

 

5. Lisää Watch timea ”porkkanalla / bonuksella” videosi lopussa

Olen törmännyt mielenkiintoiseen tapaan, kuinka saada ihmiset katsomaan videosi oikeasti loppuun saakka ja näin ollen lisäämään tärkeääkin tärkeämpää watch timea. Evan Carmichael tekee suositulla kanavallaan nykyään näin; hän kertoo videon pääsisällön loputtua ns. ”bonus -klipistä”, joka tulee vielä videon ihan lopuksi, joten ”muistathan katsoa videon loppuun asti”.

Evanin videoiden rakenne menee suurinpiirtein näin:

  1. Hän houkuttelee katsojat (tottakai) kiinnostavalla otsikolla, kuten ”Mel Robbins HACKS & STRATEGIES that will transform your life”
  2. Katsoja katsoo innoissaan videota
  3. Videon pääsisältö on periaatteessa loppunut, mutta:
    1. Evan kertoo pääsisällön jälkeen, että ”hänellä on vielä BONUS-vinkki Mel:ltä loppupuheiden jälkeen, joten katsothan videon loppuun asti”
  4. Evan muistuttaa tässä vaiheessa (pääsisällön jälkeen ennen bonus-klippiä) katsojaa tilaamaan kanavansa, tai jotain muuta
  5. Loppupuheiden jälkeen onBonus-vinkin” aika
  6. Katsoja katsoo videon (hope so) loppuun asti

Katso esimerkki, kuinka Evan kertoo ”bonus”-asiasta alla olevasta videosta (kelaa kohtaan 14min 47 sek):

 

6. Tee samankaltaista sisältöä

Youtube arvostaa jatkuvuutta ja samaan aihepiiriin kuuluvia videoita. Todella hyvä olisi jos saisit tehtyä muutaman ”jakson” mittaisen sarjan samasta aiheesta. Nimeä ne hyvin, niin Youtube pystyy hyvällä todennäisyydellä ilmoittamaan katsojalle että ”mitä katsoa seuraavaksi” ja se seuraava voi olla tekemäsi video samasta aiheesta. Toki vaikuttaa, jos laitat saman kategorian videot samaan soittolistaan.

Tee jatko-osia videoillesi

Otetaan esimerkki: olet tehnyt videon aiheesta vaikka, että ”kuinka piirrät öljyväreillä”. Koska Youtube ”tykkää”, että kanavallasi olisi samankaltaista sisältöä, tee toinenkin video öljyväreillä piirtämisestä. Tee vielä kolmas, neljäs ja viideskin videosta samasta aiheesta, mutta vähän toki eri idealla ja sisällöllä. Näin saat Youtuubin algoritmit tykkäämään ja suosimaan kanavaasi pykälän enemmän!

Itselläni tämä asia on ainakin toiminut ja on muutes helpompi suositella videoita omalla kanavalla kun on saman aihepiirin videoita enemmänkin, kun vain yksi.

 

7. Tee ”kanavasi lupauksen” mukaista sisältöä

keep-the-promise-handshake

Tämä on vähän liippaa samaa aihetta kuin tuo ylempi asia, mutta on silti eri juttu. Julkaise kanavasi lupauksen mukaista sisältöä: eli, jos teet meikkaus-tutoriaaleja, niin älä nyt yhtäkkiä julkaise videota, jossa kerrot kuinka ostamasi uusi iPhone toimii sähköteknillisesti. WTF!? Tilaajakuntasihan vallan hämmentyy tästä ja lopettaa pahimmassa tapauksessa kanavasi tilaamisen (unsucsribe). MUTTA mikäli haluat jostain syystä sisällyttää iPhone-asian videoosi ettei se hämmennä meikkauksesta kiinnostuneita tilaajiasi tee siitä vaikka tutoriaali ”kuinka piirrät iPhonen meikeillä reiteesi” -tyylisesti tai jotain (taas tosi huono esimerkki, mutta minkäs teet). Tai tee iPhoneen liittyen VLOG-video, jossa kerrot kuinka hyvä sillä on ottaa selfieitä meikkauksistasi. Pointtina siis, että aja jokin uusi asia kanavallesi sisään tavallaan kanavasi pääsisällön / aihepiirin kautta you know? Ettet tuulesta tempaa kanallesi jotain aivan muuta, mikä ei liity mitenkään kanavasi sisältöön.

Film Riotillakin on todella laaja sisältövalikoima (tutoriaalit, making of -videot, vlogit, lyhytelokuvat, haastattelut, podcastit..), mutta kaikki erityylisetkin videot liittyvät aina jollain lailla elokuvantekoon.

 

8. Yritä saada videosi ”recommended by Youtube

Yitä saada videosi jonkun jo todella suositun (esim. samanaiheisen) videon ”Katso seuraavaksi” -otsikon alle eli kyseinen video ”suosittelee” seuraavaksi katsojalle sun tekemää videota. Sillä tavalla voi saada todella paljon katsojia. Mieti nyt; jos joku video, jolla on 2 854 657,6 katsomiskertaa (ja katsojaluvut vaan kasvaa) suosittelee tekemääsi videota videollasi on huikeat mahdollisuudet kasvaa.

No, miten video saadaan Youtuben suosittelemaksi?

Asioita ja tekijöitä jotka vaikuttavat siihen, että tuleeko videosi Youtuben suosittelemaksi on itseasiassa miljoonia. Ugh. Tiedän kamalaa mutta, puretaan niistä ainakin joitain tähän, joihin esim. SINÄ voit vaikuttaa. Miten saat videosi pari pykälää paremmin suositelluksi:

  • Hyvin tehdyillä ja relevanteilla tageilla, kommenteilla, aiheella, kuvauksella ja otsikolla.
  • Sillä, että videosi on jo saanut vähän suosiota eli tykkäyksiä ja jakoja.
    • Mitä enemmän videostasi tykätään ja sitä jaetaan, sitä enemmän Youtube ajattelee, että ”tätä videotahan kannattaa suositella”.
  • Tutki myös, mitä tageja kyseisillä suosituilla videoilla on (jonka suosittelemaksi haluaisit), laita edes joku sama (mutta relevantti) tagi tekemääsi videoon.
  • Laita videosi myös samanaiheeseen soittolistaan (eng. playlist). Eli jos videosi koskee ”After Effects -vinkit” -aihetta, tee tämäntyyppisille videoille oma soittolista ja nimeä se hyvin.
  • Watch time”, mitä kauemmin ihmiset viihtyvät kanavallasi ja katsovat videoitasi, sitä paremmalla todennäköisyydellä Youtube laittaa kanavasi suositelluksi.
  • Tutki ja tiedä ”yleisösi” erittäin hyvin, mitä he katsovat, mitä tietoa he etsivät, miten saat pidettyä heidät kanavallasi. Tee sisältöä heille.
  • Youtube toki päättelee paljon asioita myös katsojasta:
    • mitä videoita hän on katsonut
    • millä kanavilla hän viihtyy
    • Youtube analysoi katsojan ”search historyn”
    • mitä kanavia hän on tilannut (ja mitä myös noiden kanavien käyttäjät katsovat yms.)
    • ..ja miljoona muuta asiaa

Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Youtube yrittää päätellä erittäin (huom. erittäin) monesta asiasta, mikä olisi juuri sinulle (ja katsojalle) ”relevanttia katsottavaa seuraavaksi”. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Tässä suht hyvä video, jossa pureudutaan tähän asiaan edes jonkin verran:

 

9. Aitous kunniaan

Niinkun oikeassakin elämässä on myös Youtubessa tärkeää olla oma itsensä. Youtubessa ei pärjää feikkaamalla jotakin muuta, mitä oikeasti on. Ja esim. videoita ei kannata ylipäätäänkään tehdä Youtubeen, jos ei se oikeasti kiinnosta tai sua ei oikeasti kiinnosta olla kameran edessä. Epäaitous näkyy videon läpi, koska video ei valitettavasti ”valehtele”. Youtuben katsojat ovat todella ”herkkiä” erilaisille asioille, kuten:

  • Oletko oma itsesi
  • Kerrotko juttuja Youtubessa SUN huumorilla & tavalla
  • Jos katsoja huomaa kanavan pitäjässä jotakin hämärää tai feikkiä, kanava jää hyvin herkästi tilaamatta
  • Jos tubettajan persoona ei miellytä, jää kanava helposti tilaamatta (ja tosin myös toisinpäin sama juttu, jos pitäjä miellyttää -> kanava tilataan paremmin)
  • Oletko innostava
  • Mikä on elekielesi (eng. body language)
  • Minne katsot, kun kerrot asioita

Be YOU

Kaikkea tämmöistä – aika pieniä ja psykologisia juttuja. Mikä tärkeintä tosiaan: Jos teet Youtubea BE YOU.

Nauhoita videot 150%:lla energialla

Tämäkin on ihan suht mielenkiintoinen pointti: mikäli haluat välittää hyvää ja positiivista energiaa Youtuben (eli videon) välityksellä vaikka JUURI puhuttiin, että ”ole vaan oma ittes” niin: KUN NAUHOITAT videota ja haluat energisyyden välittyvän sitä kautta nauhoitustilanteessa täytyy vähän skarpata ja olla hieman normaalia energisempi. Miksi? Kun katsoja katsoo esiintymistäsi videon välityksellä, se tavallaan ”syö” SUN esiintymis-energiaa. Koska videoita katsotaan vieläpä esim. puhelimella ja kuulokkeilla – sekä tilanne voi olla mikä tahansa (esim. junassa) luuletko että sitä kautta vielä välittyy tavallaan kaikki (energisyys) mitä halusit videolla välittyvän. Ei välttämättä välity.

Anna 125% nauhoitustilanteessa

Eli: jos nauhotat videon normaalilla tyylilläsi sanotaan vaikka ”100% energialla”, katsojalle siitä välittyy 50 – 75%. Mikäli haluat 100-prosenttisen energiasi välittyvän vielä katsojallekin, nauhota videosi hieman skarpimmin: pistä ittestäs likoon 125 – 150% nauhotustilanteessa.

Toki koko tämä energisyys-asia riippuu ihan täysin taas siitä, mikä kanavasi pointti on että tarvitseeko siihen kiinnittää huomiota.

 

10. Subrcribe us -muistutus videon alussa

Yksi keino saada TILAAJIA on ihan konkreettisesti ”muistuttaa” katsojaan tilaamisesta videon alussa intron jälkeen. Missä vaiheessa olis hyvä hetki muistuttaa katsojaa asiasta? Katso kuinka Bright Side (taas) hoitaa homman melkein jokaisessa videossaan. Kelaa noin 40 sekunnin kohdalle jos et jaksa katsoa videota alusta asti:

Tämä keino toimii näin:

  1. Katsoja on houkuteltu videoosi alunperin Thumbnailin ja houkuttelevan otsikon (titlen) avulla
  2. Katsoja aloittaa videon katsomisen, on kiinnostunut videostasi
  3. Videon intron jälkeen (eli kerrot mahdollisimman mielenkiintoisesti, mistä videossasi on kyse) muistutat” katsojaa tilaamisesta
  4. Intron ja muistutuksen jälkeen vasta näytetään varsinainen videon sisältö katsojalle
  5. Näin katsoja on houkuteltu katsomaan videon sisältö (toivottavasti) loppuun asti ja muistutus tehty jo
  6. Koska muistutus on sanottu jo ennen kuin video edes varsinaisesti alkaa, periaatteessa ei tarvitse enää pelätä, jos katsoja ei katsokaan videota loppuun asti. Häntä on kehoitettu jo tilaamaan kanava.

Vielä pari vuotta sitten nimittäin oli yleistä, että kanavan tilaamisen ”muistutus” tapahtui vasta videoiden lopussa. Tässä tavassa oli (ja on) juuri vaarana se, että katsoja lopettaa jossain vaiheessa (aikaisemmin) videon katsomisen syistä X ja hän ei edes koskaan näe ”muistutustasi eikä näin ollen yhtä varmasti tilaa kanavaasi. Tässä, että muistuttaminen tapahtuu heti videon suht alussa on hyvänä puolena se, että katsoja näkee muistutuksen varmemmin.

 

11. Jaa videotasi relevanteissa paikoissa

Tämä nyt on ilmiselvää, mutta: JAA videosi kaikkialle mutta toki mieluummin sellaisiin paikkoihin, missä luulet että videolla on merkitystä. Jos teet videoita ruoanlaittoon liittyen, tutki onko olemassa ruoanlaitto-blogeja (no niitähän on) ja ihan vaikka kysy blogin pitäjältä, josko hän haluasi laittaa videosi (to be featured) seuraavaan artikkeliinsa. Jos blogin pitäjällä on esim. 40 543,2 päivittäistä kävijää sivustollaan, on hyvä todennököisyys, että sinunkin videosi saa osan näistä kävijöistä.

Vähän niin kuin minäkin olen jo monta kertaa tässä artikkelissa tehnyt laitan tekstin tueksi muiden tekemiä videoita.

 

12. Tee yhteistyötä ja kommentoi muiden samankaltaisten Tubettajien kanavilla

Mikäli hyvässä lykyssä tunnet muita Youtubettajia, jos mitenkään mahdollista tehkää yhteistyötä! Kertokaa toisistanne yleisöillenne ja ehkä yleisöstä osa alkaa seuraamaan suositeltua kanavaa. Tehkää sekin kuitenkin mahdollisimman EI-ärsyttävästi ja EI-päälleliimatusti sisällyttäkää esim. toistenne sisältöä jotenkin videoonne, tai tavallaan vaan ”FEATURING” -omaisesti kysykää toinen puhumaan videollenne jostain aiheesta, mistä toinen tietää vaikka enemmän.

Tässä esimerkissä Film Riotin Ryan Connolly on pyytänyt Seth Worleyn (Red Giant) puhumaan ”tarinan rakenteesta”:

Film Riotilla on yli miljoona tilaajaa kanavallaan, joten kun Ryan käyttää / esittelee Sethin kanavallaan, Seth saa varmasti osan Film Riotin tilaajista Red Giantin kanavalle (koska Red Giantillakin on todella mielenkiintoista sisältöä liittyen elokuvantekoon). Ja näin he tukivat toisiaan täysin (no ainakin suurimmalta osin) EI-päälleliimatusti. It’s a WIN-WIN.

Tee yhteistyötä SAMANKOKOISTEN kanavien kanssa

Jos sinulla ei ole Tubettaja-kavereita, joilta voisit kysyä apua, tai tehdä yhteistyötä – tiesitkö, että helpoiten tutustuu ja pystyy tekemään yhteistyötä SAMANKOKOISTEN Youtube-kanavien kanssa. Eli, jos kanavallasi on 1000 tilaajaa – etsi suhteellisen samankokoisia Youtube-kanavia, joilta voisit kysyä josko tekisitte yhteistyötä Youtubessa.

Kommentointi muiden kanavalla

Tee tuttavuutta tai itsesi tunnetuksi muiden Youtubettajien kanavilla kommentoimalla heidän videoihinsa. Tee tätä usein ja monelle ja mielestäsi relevanteille kanaville & videoille, mutta muista tehdä järkeviä kommentteja! Älä spämmää, älä mainosta kanavaasi eläkä videoitasi. Kysy jotakin järkevää, ole kohtelias ja kehu toisen tekemää videota kerro vaikka, että videosta oli sinulle hyötyä mitä hyötyä? Hyvällä kommentilla voit joskus aloittaa jopa pitkiä keskusteluita kommentti-osiossa.
Kun siis kommentoit, kommentin kautta joku saattaa löytää kanavasi!

 

13. Tutki analytiikkaasi

Youtube tallentaa uskomattoman tarkasti about kaiken videoihisi- ja katsojakäyttäytymiseen liittyvän. Se on myös äärimmäisen mielenkiintoista dataa siltä kannalta, että tiedät kuinka tehdä videoita aina vaan paremmin tulevaisuudessa. Datan perusteella näet esim. että missä kohdassa ihmiset lopettavat syistä X videosi katsomisen, tai vaikka onko enemmistö katsojistasi miehiä vai naisia ja niin edelleen. Osaat tehdä tiedon perusteella muutoksia kun suunnittelet seuraavia videoitasi.

Tässä esimerkki juuri äskeisestä asiasta että milloin ihmiset lopettavat videon katsomisen?

katsojien-pysyvyys-videolla

Videolla kerron kuinka eräs audioon liittyvä asia tehdään Adobe Premierellä. Datasta nähdään että 1 min 38 sekunnin kohdalla tapahtuu huomattava ”pudotus” katsojien pysymisessä videolla. Toisinsanoen siis suurin osa katsojista lähtee pois (tai pysäyttää videon) tuossa 1 min 38 sek kohdalla. Mistä tämä suuri pudotus johtuu? Kuvasta näkyy myös, että katsoja pysyy keskiverrosti hyvin mukana videon puoleenväliin ati. Selitys: videon tavallaan ”huippukohta”, eli se kun ongelmaan löytyy ratkaisu tapahtuu tuossa pudotuksen kohdalla. Syy on yksiselitteinen: katsoja saa etsimäänsä asiaansa jonkinlaisen vastauksen. Katsojan ei enää tarvitse käyttää aikaansa videoon, koska tieto on jo löytynyt. Kylmä totuus taas iskee silmille: jos katsojaa ei kiinnosta videon sisältö, tai siitä ei ole hänelle enää hyötyä hän lopettaa katsomisen.

Johtopäätöksiä

Tästä voisi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen, että yritän jättää videon loppuratkaisun ihan videon loppuun ja suunnitella videoista muutenkin sellaisia, että katsojan olisi tarpeellista katsoa koko video alusta loppuun asti. Näin saa taas hieman lisää watch timea.

Tässä nyt vain pintaraapaisu videoanalytiikkaan; pointtina, että sitä kannattaa tutkia! Analysoi mahdollisimman monipuolisesti katsojiesi käyttäytymistä kanavallasi. Tee tarvittavia muutoksia sisältöösi jatkossa.

 

14. Julkaise videoita SÄÄNNÖLLISESTI

Viimeisenä asiana yksi ilmiselvimmistä. Tämä asia on ollut Youtube -ihmisten huulilla jatkuvasti miten usein täytyy julkaista videoita Youtubeen, että Youtube arvostaisi kanavaasi enemmän ja näyttäisi videoita suuremmalle yleisölle? Se on tainnut mennä aikamoista vuoristorataa Youtubenkin suunnalta ja he ovat muuttaneet algoritmejaan usein viime vuosina (miten usein, en täysin tiedä). NYT just taitaa olla niin, että PITÄIS JULKAISTA ABOUT PÄIVITTÄIN VIDEOITA, jotta Youtube suosisi parhaalla mahdollisella tavalla kanavaasi. Tuntuu aika mahdottomalta keritä moiseen tahtiin, kun pitäis päivätöitäkin tehdä. Täytyy varmaan alkaa kuvaamaan kissoja kännykällä, eikä editoida videoita ollenkaan. Ugh.

Eli.. ”Grindaa

Noeivais vaikka Youtube suosisi mitä sanoisin silti peukalosäännöksi, että jos haluat menestyä, ”be consistent”, eli täytyy-vaan-perkule-jaksaa-tehdä-niitä-videoita ja yrittää edes kerta viikkoon saada laadukas video julki. Sana ”laadukas” on toki aika laaja käsite nyt, koska se riippuu niin paljon kanavasi aihepiiristä ja muusta, but I think you know what I mean?

Grindaaminen” (aherra tunnista ja päivästä toiseen samaa asiaa) vois olla tämän otsikon alle se oikea termi. ”Jaksaa ja painaa.. ainakin aluksi. Sitten kun olet saanut hyvän kokoisen tilaajakunnan kasaan, katsojalukuja ei tarvitse enää niin paljon niin sanotusti metsästää ja kiven alta kaivaa. Helpommin tosin sanottu kuin tehty.

 

Loppukaneetteja

No, tämän artikkelin myötä nytpähän on tavallaan itsellenikin avattuna auki ”eeppisen listan” sisältö ettei aina vaan ranskalaisia viivoja tarvitse katsella. Päivittelen tätä listaa tarvittaessa, mutta nyt tässä vaiheessa olkoot se tässä. Jos artikkelista puuttuu mielestäsi jokin todella tärkeä asia (ja varmasti puuttuu paljonkin asioita), kommentoi siitä alle niin tutkin asiaa ja ehkä lisään sen artikkeliin.

Elävöitä Youtube-videoitasi SIIRTYMÄefekteillä

Kuluuko sulla aikaa siihen, että teet joka projektiin uudet ns. TRANSITIO-efektit (siirtymä-efektit)? Tsekkaa Envato Marketista Mister Horsen ”siirtymäefekti”-paketit! Nää on ihan oikeasti törkeen kovia — säästää paljon työtunteja. Käytän näitä about joka projektissa!

Mutta, eipä mittään! Suurkiitos lukemisesta ja toivottavasti siitä on sulle no mitäs muuta kuin HYÖTYÄ!

Mikäli vielä mietit Youtuben-kanavan aloittamista tässä vielä rohkaisun sana:

Lue muita artikkeleitani:


TYÖKALUT, JOITA KÄYTÄN & SUOSITTELEN

Tässä listaa työkaluista, joita käytän päivittäin työssäni ja joita voin suositella. Alla on linkkejä suoraan sivuille, joista voit ostaa kyseisen tuotteen. Näet suhteellisen kätevästi HINTAHAARUKAN eri tuotteille Hintaoppaasta.

MUN PUHELIN: OnePlus -puhelin »

MEITSIN VIDEOKUVAUS-JÄRKKÄRI: Panasonic Lumix GH5 »

EEPPINEN MUISTIKORTTI (VIDEOKUVAUKSEEN): AngelBird, AV PRO SDXC, UHS-II, 128 Gb »

LOISTAVA KAMERAN VAKAUTTAJA: DJI Ronin S »

PARAS JÄRKKÄRIN GORILLAPOD: Joby GorillaPod 3k »

LOISTAVA TIETOKONEEN PÖYTÄMIKKI: Røde NT-USB & PÖYTÄTELINE: Røde PSA 1 »

BUDJETTILUOKAN PUHEMIKKI: Røde SmartLav+ »

PC:n NÄYTÖN NAUHOITUS: OBS Studio »

KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ: Windows 10 Pro OEM »

PEITÄ JÄLKESI NETISSÄ: käytä NordVPN:ää »

JÄLKITYÖSTÖ-OHJELMISTO (PC): Adoben Creative Cloud »

Tässä on itseasiassa vain muutama suosittelemani tuote, joten lue lisää osto- ja hankintasuosituksistani täältä »

Seuraile Johea:

Kiitos lukemisesta

Tsekkaa ihmeessä myös kirjoittamani artikkelit: 5 PARASTA sivustoa & tässä 8 LOISTAVAA sivustoa — joissa on vinkkejä paikoista, mistä voit ladata ILMAISEKSI kuvia henkilökohtaiseen tai kaupalliseen käyttöön!

Muista TILATA meittin YouTube-kanava!

Kiitos lukemisesta! Jaa ihmeessä artikkelia, jos sillä oli esim. jotakin positiivista vaikutusta elämääsi. Toivottavasti oli ja seuraavaan kertaan! Cheers!

Hei, tästä saat ILMAISIA ääniefektejä Action VFX:ltä!

free-explosion-sound-sfx

Voit tykätä myös näistä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen sivuston käyttömukavuutta. Mikäli olet asian kanssa ok, paina "Hyväksy" -painiketta. Hyväksy Tietosuojalauseke »